Monday 22 April 2013

Oldtimerek lettünk :)

Ma megtettük az első lépést a belga fehér-alapon-piros rendszám felé vezető rögös úton - megvolt a műszaki vizsga.

Ehhez tudni kell, hogy itt Belgába tisztességes eladó tisztességesen elviszi az eladósorba került autóját a műszaki állomásra és ott bemondja, hogy "controle technique occasion", magyarul használt autó kontrollt kér. Ekkor a normál műszakin felül leírják az autó külső-belső állapotját is, hogy az érdeklődők ne zsákbamacsit kapjanak.

A Vaslédi első oldtimer műszakija. Remélem hamarosan lesz igazi is...

Mondom, rendes eladó. Az én arab nepperem Alwan odáig jutott, hogy beböffentette: Ilyennel ő nem szarakodik, ha kell vigyem így ahogy van, ha nem, majd a négerek behajózzák Afrikába. Kedves ember ő amúgy...

Tehát nem volt se műszaki, se rendszám. Itt ugyanis személyhez kötött a rendszám, ha valaki elad egy autót, akkor szimplán leveszi róla a sajátját, rárakja a másikra és bejelenti a cserét. A vevő meg a fent említett műszakival meg a forgalmival elballag szépen, megköti a kötelezőt és kér egy új rendszámot. ami 1-2 nap alatt megjön, visszaballag az eladóhoz, új renccám felugrik és hoppá, lehet hasítani.

A forgalmi kérő lap ("demande d'immatriculation" vagyis rózsaszín nyomtatvány)

A hozzám hasonló embereknek, akik rendszám és minden egyéb kellék nélkül vesznek autót, a következő lehetőség van: szerez (értsd: bérel) egy ún. garázsrendszámot, ami Z-vel kezdődik, ezért foklorisztikusan a neve "plaque Z" vagy "plaque garage" (mert általában azok adják). A Vaslédit is beadtam a szomszéd garázsba, hogy ugyan legyenek már szívesek elfárasztani a műszakira és vissza ne merjenek jönni a rózsaszín papír nélkül. Ez volt múlt szerda (04.17) este, amikor leadtam. Mondják mehetek csüt. este, de ha valami gebasz van majd csörögnek.

Hát persze, hogy volt és hát persze, hogy nem csörögtek (állítólag rossz számot írtak fel). A garázsban ugyanis körbenézték a kocsit és láttak rajta 1-2 rozsdafoltot :) és mondták, hogy ez bizony bukta. Mentem csüt este, fogadnak a jó hírrel, mit lehet tenni, komám? Hát például el lehet vinni normál műszakira, magyarázta az ember, hogy megvágják, de az jó, mert adnak is egy hibalistát, aztán tudom, mit kell csinálni. :) fasza és a műszaki díját ki fizeti? Én. Opció nr. 2: elmegyünk oldtimervizsgára, átmegy, O plaque és irány Hawaii.


Íme egy "ősrégi" forgalmi 82-ből, a garázsban is nézték, hogy mi a szösz (a fiatalság már nem nagyon lát ilyet).
A színe alapján hívják a mai napig "carte gris"-nek Belgiumban ezt a pappert.

De hogy ő ezt nem javasolja, mert oldtimerrel nem lehet melóba járni és amúgy is csak minden február 30-án lehet kihozni a garázsből, stb. Ez annyiban áll, hogy a törvény betűje szerint az oldtimerrel csak:

  • rendezvényen
  • a rendezvényre való felkészülés során, a lakhely 25 km-es körzetében, a napfelkeltétől a napnyugtáig tartó időszakban
  • a rendezvényre való vonulás illetve visszatérés során
lehet részt venni a forgalomban. Na mármost kinyomtatom a belga veteránszövetség évi programfüzetét, bedugom a szélvédő mögé és kérdés esetén közlöm, hogy márpedig most próbálom ki az újonnan beállított karburettort(*).

De hogy izé mégis, eljön az egyik haverja, megnézi a lukat, ad rá ajánlatot. Na jó mondom, legyen, emelejék fel, nézzenek alá, lepjenek meg.

Az eredeti típusbizonyítvány 82-ből.
Másnap du (már pénteknél járunk, amikor már a rendszám birtokában akartam készülni a 2013-as lambic túrára) megyek update-re, de nem a Norbihoz. Namizu? Hát megnézték, két luk, 4-500 ajró. Aha, mondom, akkor talán inkább mégis csináljunk belőle oldtimert. De hogy izé, legyen mégis normál. Hát, tudja mit, inkább szeretném nem tudni, hogy mi a tételes hibalista most és kapni egy O-s rendszámot, minthogy tréleren kelljen vonszolni lakatoshoz, ideoda a kocsit, hogy megcsinálják a műszakira. Ennyire mazo még én se akarok lenni.

A játék vége az volt, hogy ma, ápr. 22-én kézhez kaptam a gyerek (nagyi?) bizonyítványát, miszerint csont nélkül vitte az oltimer-vizsgát és ennek alapján rendszámot kérhetek. Juhéjj!!

A dolog titka, hogy a magyar oldtimervizsgától eltérően, ahol megkövetelik az eredeti műszaki állapotot, a belgák lájtosan kezelik ezeket a kocsikat. A fő feltételek:

  • a wagen már látott 25 telet
  • az alvázszám nagyjából egyezik a paperon lévővel
  • a wagen saját lábán érkezett, világít és még talán fék is van rajta
  • egyéb feltételek pediglen nincsenek :D
A rendszámot sajnos csak akkor tudom megkérni, ha 1) megvan a helyi személyim 2) átköltöztünk, ugyanis oda postázzák majd a rendszámot. Uhogy update kb. 2 hét múlva. Addig puceva, vakszolás, gyönyörködés, szakirodalom-felkutatás és -rendelés...

(*) A 230E Merci injektoros...


No comments: