Friday 29 April 2011

Az esküvő utóhatása

Esküszöm, teljesen beleszerelmesedtem a brit királyi családba. Nem egy tagba, hanem úgy ahogy van, az intézménybe, amely ilyen káprázatos esküvőket tud összehozni, fenntartja a Buckingham-palotát és a Windsor-kastély (eltekintve attól a kellemetlen tűzesettől - ejnye-bejnye, ágyban dohányozni?), és még sok más. Tehát ezzennel deklarálom, hogy határozottan az alkotmányos, brit típusú monarchia híve vagyok a respublikával szemben.

Hiába, Marci, sosem tudsz meggyőzni arról, hogy az az intézmény, amely még mindig nevét adja a Household Cavalry-nak és a Prince of Wales' Own Regiment-nek, az nem valami jó dolog. A királynőnek felesküdő miniszterelnökről, köztisztviselőkről és új állampolgárokról nem is beszélve. Valahogy olyan szánalmasnak tartom a magyar köztársasági-elnökválasztás ötévente ismétlődő majomparádéját, a találhatást, a jelölgetést, a szavazást (miért nem lehet közvetlenül szavazni? féltek, hogy valaki elindul, megválasztják és lejáratja az országot? mint a Schnitt Pali?) és a szereplés. Valahogy magasztosabbnak találom, amikor a királynő olvassa fel, hogy "ebben az évben kormányom ezt meg ezt akarja csinálni".

Persze, a szavakat a szájába adják, de amit mond, az a lényeg: ÉN képviselem ezt az országot és ÉN adtam nektek megbízást arra, hogy itt kormányozgassatok.

Na, száz szónak is egy a vége, nem lévén a politikatudományok doktora és jeles publicista, új keletű vonzalmamat a magam módján fogom kifejezni, mégpedig úgy, hogy szárnyam alá veszem a magyar wikin lévő (és hiányzó), a királyi családról szóló cikkeket. Elsőnek mindjárt a család legfrisseb tagja, Kate Middleton, azaz Vilmos herceg felesége jött. A cikket nem én kezdtem, de elég jelentősen feljavítottam, illetve átneveztem, mivel az esküvő napján (amit félig az interneten lógva, félig a szomszédos TV boltban néztem, amikor lefagyott a youtube) Vilmos megkapta a Cambridge hercege címet, és Kate automatikusan, a kissé átláthatatlan, de nem kevéssé következetlen wikipédiás átírási szabályok miatt "Katalin cambridge-i hercegné" lett.

Lehetett volna Kate, Cambridge hercegnéje. Katalin, Cambridge hercegnéje. Nem lett. Mindenesetre éljen soká az ifjú pár!

Ui: Brüsszelből már csak egy kerület maradt, nemsokára arra is sor kerül, türelem. Aki mindenképpen tudni akar mindent "Berchem-Sainte-Agathe"-ről, írjon nekem.

No comments: